Krav til webshops

​Disse krav skal være på plads i din webshop, inden du bestiller en Dankort aftale

Nedenstående oplysninger skal være tilgængelige i din webshop, så vi kan godkende din webshop, inden vi opretter din indløsningsaftale. Ved at tydeliggøre købsbetingelser reduceres risikoen for reklamationer og økonomiske tab for din forretning.

Længere nede på siden og på www.forbrugerombudsmanden.dk finder du eksempler på, hvordan du kan formulere kravene på dit website.

Nedenfor finder du kravene, din webshop skal leve op til.

Salgsbetingelser

Det er op til den enkelte forretning at udarbejde betingelser. Det vigtigste er, at indholdet er i overensstemmelse med gældende love om forbrugerkøb, som blandt andet er fastsat i købeloven, markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og e-handelsloven. Betingelserne skal dog som minimum indeholde følgende:

  • Salgs- og leveringsbetingelser – Oplysninger om leverance, fragt og betaling samt hvordan ordren/bestillingen behandles, skal fremgå

  • Betingelser for returnering af varerne - Oplysninger om garanti, reklamation og returnering af en vare skal fremgå

  • Personoplysninger – Oplysninger om, hvordan personoplysninger behandles

  • Kortoplysninger – Oplysninger om, hvordan kortoplysninger behandles og af hvilken leverandør

Afkrydsningsfelt

Kortorganisationernes regler om, hvordan betingelserne skal vises, kræver, at der er et afkrydsningsfelt ("jeg accepterer handelsbetingelser"), hvor kortholderen aktivt kan bekræfte, at denne accepterer betingelserne, inden købet gennemføres.

Synligt logo

Forretningen skal tydeligt vise logoer for Dankort. Logoerne skal være synlige på forretningens startside og i forbindelse med betalingen. Logoet skal linke til www.dankort.dk og logoet kan downloades her

Forretnings- og kontaktoplysninger 

Forretningens navn, CVR-nummer og det land, forretningen er registreret i. Oplysningerne skal tydeligt fremgå under købsprocessen, og det er ikke tilladt at henvise kunden til et separat website. Derudover skal postadresse, telefonnummer, e-mailadresse og besøgsadresse anføres, i det omfang disse oplysninger er tilgængelige.

Produkt-/serviceoplysninger og pris

For at blive godkendt skal websitet indeholde eksempler på de varer/serviceydelser, som er anført i ansøgningen, samt priser.  Alle priser skal angives i danske kroner og inkludere moms og andre afgifter. De samlede omkostninger for købet skal tydeligt fremgå, inden bestillingen afsluttes, og inkludere samtlige omkostninger i forbindelse med købet, herunder eventuelle porto- og leveringsomkostninger.

Forretningen er til enhver tid ansvarlig for at overholde gældende love samt reglerne for Dankort og skal holde Nets skadesløs for brug i henhold til eksemplerne nedenfor.

Herunder finder du forslag til, hvordan du kan formulere de forskellige krav på dit website

Salgsbetingelser 

Tag imod en ordre – <Beskriv, hvordan en ordre behandles>.

Leverance – Varen sendes senest <indsæt antal dage> arbejdsdage efter modtagelse af ordren. Hvis varen ikke er på lager <beskriv, hvordan kortholderen får besked om dette>. Serviceydelsen udføres <Beskriv, hvornår serviceydelsen udføres> i henhold til aftale.

Fragt – Den bestilte vare sendes <Beskriv, hvordan varen sendes>. Omkostninger forbundet med levering er <indsæt relevante oplysninger om, hvad levering koster, og om kortholderen har mulighed for at vælge mellem forskellige leveringsmuligheder>.

Betaling – Det kort, som blev anvendt ved købet, debiteres, når produktet sendes til kortholderen.

Afbestilling – Hvis du ønsker at afbestille en vare <skriv noget om, hvad kunden skal gøre for at afbestille varen>. 

Fortrydelsesret – Fortrydelsesretten gælder i 14 dage fra køberens modtagelse af varen. Hvis du vil fortryde købet, skal du returnere varen i væsentlig samme stand, så refunderer vi det beløb, du har betalt for varen, inklusive leveringsomkostninger. Køberen betaler for returneringen. På retursedlen findes detaljerede oplysninger (vedlægges forsendelsen).

Garanti – <Oplysninger om garanti på varerne. Garantien giver kunden rettigheder ud over retten til reklamation, som kunden har i henhold til købeloven>

Reklamation – I tilfælde af fejl på varen skal du inden for rimelig tid efter at have opdaget en sådan fejl skriftligt eller mundtligt informere <forretningens navn> om fejlen. <Forretningens navn> vil derefter give dig oplysninger om, hvordan du skal forholde dig. Reglerne vedrørende reklamation er fastsat i købeloven.

Personoplysninger – <Forretningens navn> behandler personoplysninger i overensstemmelse med persondataloven.

Oplysninger, som kan knyttes til dig som person, vil aldrig blive tilgængelige for andre virksomheder eller kunne kobles til andre eksterne registre. 

Kortoplysninger - Når du handler hos <forretningens navn> behandles kortoplysningerne af <terminalleverandør>, som er en sikker elektronisk betalingsløsning for Dankort. Alle kortoplysninger håndteres i overensstemmelse med kortorganisationernes regler.

Afbestilling - Hvis du ønsker at afbestille en vare, <beskriv, hvad kortholderen skal gøre for at afbestille varen>.

Oplysninger om forretningen

<Forretningens navn og CVR-nummer skal fremgå på en klar og tydelig måde>

Kontaktoplysninger

 <Postadresse, telefonnummer, e-mailadresse samt besøgsadresse, i det omfang at disse oplysninger er tilgængelige>

Produkt-/serviceoplysninger

<Indsæt tydeligt produkt-/serviceoplysninger om alle varer/serviceydelser. Oplysningerne bør give kunden de nødvendige oplysninger om varens eller serviceydelsens vigtigste egenskaber, antal mv.>

Pris

Alle priser skal være inklusive moms og andre afgifter. De samlede omkostninger for købet skal tydeligt fremgå, inden bestillingen afsluttes, og inkludere samtlige omkostninger i forbindelse med købet, herunder eventuelle porto- og leveringsomkostninger.