forretningerne siger 

The American Pie Company

Kontaktløse betalinger gør hverdagen nemmere for The American Pie Company

Et driftsnedbrud på terminalen en travl lørdag, var held i uheld for Dorte Prip, ejer af den hyggelige café 'The American Pie Company' i hjertet af København. Nedbruddet fik Dorte til at skifte terminalleverandør, og hun endte med en markant bedre, mere driftssikker og fremtidssikret terminal. En terminal, der også kan tage imod kontaktløse betalinger, hvilket gør hverdagen nemmere for personale såvel som kunder.

"Med vores gamle terminal troede vi, at vi havde købt hele pakken, men den viste sig at være teknologisk bagud, og vi fik et nedbrud relativt kort tid efter, vi havde fået den. Og så skulle terminalen sendes til reparation i 14 dage," fortæller Dorte Prip og ryster på hovedet. "Det kan man jo ikke bruge til noget som forretning. Derfor ringede jeg til Nets for at høre, hvad de kunne tilbyde. Her fik jeg hurtigt en god anbefaling til en løsning, der passede til butikkens omsætning og størrelse, og som var fremtidssikret og havde de vigtigste funktioner – og dagen efter havde jeg en ny terminal!".

Siden da har Dorte ikke set sig tilbage. Den gamle terminal står i en kasse i kælderen og samler støv. "Det var simpelthen bare et fejlkøb – et fejlkøb, jeg ville ønske, vi havde undgået, for det har kostet os. Vi skulle have købt en løsning hos Nets til at starte med, for vi har en klar driftsforbedring nu, og så har kundebetjeningen hos Nets været formidabel. Lige meget hvad vi har ringet ind med af spørgsmål, så har de klaret det for os lynhurtigt," fortæller Dorte.

For en lille forretning som The American Pie Company betyder driftsstabilitet alt. "At vi kan regne med, at vores terminal er stabil, betyder, at vi kan ekspedere hurtigere, og at kunderne ikke oplever gener med kø og ventetid. Vi har ikke oplevet nedbrud med vores nye terminal, men skulle uheldet være ude, kan vi meget hurtigt få en ny terminal med den aftale vi har hos Nets. Og det er jo enormt afgørende for en lille biks som vores," uddyber Dorte Prip.

Kontaktløse betalinger giver tilfredse kunder
En opgradering af terminalen har også betydet, at The American Pie Company nu kan tage imod det kontaktløse Dankort, og det har haft stor betydning for Dorte Prips café. "Da vi havde den gamle terminal, var der jævnligt kunder, der spurgte, om de kunne betale kontaktløst, og det er jo altid en irritation, når man ikke kan tage imod den betaling, som kunderne efterspørger," forklarer hun og fortsætter: "Nu er det (kontaktløse betalinger, red.) blevet så udbredt, at kunderne ikke længere spørger, men blot holder kortet over terminalen med en forventning om, at vi da selvfølgelig kan håndtere kontaktløst Dankort. Og det føles godt at kunne indfri kundernes forventninger."

"Vi kan også se på vores transaktionsopgørelser fra Nets, at betalinger med det kontaktløse Dankort her i biksen er eksploderet de sidste par måneder. Det er mindst hver anden betaling, der nu foregår kontaktløst. Det viser jo bare, at det er blevet taget godt imod. Og er der noget, der bliver taget godt imod af vores kunder, så er vi jo også nødt til at have det her," siger Dorte Prip.

Og det er ikke bare kunderne, der er glade for den nye løsning – også personalet hos The American Pie Company er begejstrede for kontaktløse betalinger, fordi den hurtige betalingsmåde reducerer kø og ventetid, hvilket er særligt vigtigt for en populær café med mange kunder. Personalet opfordrer endda tit kunderne til at betale kontaktløst og viser gerne, hvordan det fungerer, hvis kunderne ikke har prøvet det før. "Når en kunde betaler med det kontaktløse Dankort for første gang, så er det som et lys, der går op for dem: "Se, dét er smart!," plejer de at sige, " fortæller en grinende Dorte.

Ud over tilfredse kunder og et begejstret personale, så kan Dorte Prip mærke en tydelig forskel for forretningen at kunne tage imod det kontaktløse Dankort, som man kan betale med uden brug af PIN, hvis beløbet er under 200kr – og det er det for det meste, når man blot skal have en kop kaffe og et lækkert stykke pie. Det betyder, at kunderne oplever det som mere legitimt at betale 'småbeløb' med kort frem for kontanter, hvilket har medført en markant formindsket kontantbeholdning i kassen. Faktisk har Dortes biks reduceret kontantbeholdningen med hele 75%.  "Før i tiden kørte jeg i banken flere gange om ugen, men nu bliver det til højest én gang om ugen. Det er skønt at kunne spare den tid og bruge den på min forretning i stedet," fortæller hun.

Dorte håber på i fremtiden helt at kunne slippe for at håndtere kontanter, som ifølge hende er besværlige at have med at gøre. "Og så stemmer kassen altid, når man tager imod kortbetalinger, og det gør også bogholderiet langt nemmere og mere effektivt," forklarer hun og afslutter: "Fremtiden er digital, og vi er glade for, at vores nye terminal også giver os mulighed for at tage imod det mobile Dankort, når det bliver relevant."

 Billedet er fra The American Pie Company på Skindergade 25 i København.