Skip to main content

Hvordan spærrer jeg mit Dankort?

​​Har du mistet dit Dankort eller Visa/Dankort, kan du let spærre det døgnet rundt på telefon: 44 89 29 29.

Hvordan vælger jeg mellem Visa og Dankort?

Når du betaler med et Visa/Dankort, har forretningen med en indstilling på deres terminal valgt, om betalingen skal gennemføres med Visa eller Dankort siden af kortet. Som kunde har du dog mulighed for at ændre det valg.

I en fysisk butik

Tryk på terminalens gule knap*, når den viser beløbet.

Hvis terminalen nu viser en menu med Dankort, Visa osv.: Vælg da det ønskede kort, tap kort eller mobil og betalingen gennemføres.

Ellers: Tap kort eller mobil. Terminalen viser en menu med Dankort og Visa. Vælg det ønskede kort, og tap kort eller mobil igen og betalingen gennemføres.

Hvis terminalen ikke viser menuen, kan årsagen være, at forretningen ikke modtager både Visa og Dankort, eller at terminalen er en ældre model.

* Nogle terminaler har andre funktionstaster – det fremgår da af displayet, f.eks. som ”Applikationsvalg”.

Ved online handel

I det skærmbillede, hvor du indtaster kortnummer, er der mulighed for at ændre det kort, forretningens har valgt på forhånd ved at klikke på enten Dankort eller Visa ikonet.

Hvis du betaler med Apple Pay har du mulighed for at vælge mellem Dankort og Visa (og dine evt. andre kort) ved at trykke på det kort, som Apple Pay viser.

Hvordan får jeg mine penge tilbage fra et onlinekøb med Dankort?

Som forbruger har du i en række situationer mulighed for at få dine penge tilbage fra et køb med Dankort, hvis købet er sket ved online eller ved post- eller telefonordre. Disse køb kalder vi fjernsalg.

Har du handlet ved fjernsalgskal du kontakte din bank hurtigst muligt efter, at du er blevet opmærksom på, at du kan have krav på at få dine penge tilbage. Hvis du gør indsigelse hurtigst muligt, helst indenfor 14 dage, efter du er blevet opmærksom på dit krav, kan du være sikker på, at du har lavet din indsigelse hurtigt nok.Inden du kontakter din bank om et fjernsalg, skal du selv forsøge at løse problemet med den forretning, du har handlet med. Det gælder dog ikke, hvis forretningen er gået konkurs. Hvis forretningen ikke reagerer på din henvendelse eller ikke forsøget at løse problemet, skal du kontakte din bank hurtigst muligt, helst indenfor 1-2 måneder.Når du kontakter dit bank, skal du kunne dokumentere dit krav. Det kan du f.eks. gøre ved hjælp af e-mailkorrespondancen, fakturaen og/eller ordrebekræftelsen fra forretningen eller en udskrift fra forretningens hjemmeside. Du kan altid spørge din bank om, hvilken dokumentation, der er nødvendig i lige præcis din sag.Selvom du ikke har krav på en tilbageførsel af en betaling via din bank, kan du stadig have et krav mod forretningen, og du kan eventuelt også have mulighed for at klage over forretningen til Forbrugerklagenævnet.

Betalinger som du ikke har godkendt (uautoriserede betalinger)

Du kan også have mulighed for at få tilbageført en uautoriseret betaling, f.eks. hvis forretningen har trukket et beløb, som du ikke har godkendt eller foretaget. Hvis du udnytter muligheden for at få en uautoriseret betaling tilbageført, har du pligt til at reagere snarest muligt efter du er blevet opmærksom på den uautoriserede betaling. Du skal under alle omstændigheder kontakte din bank senest 13 måneder efter pengene er trukket på din konto.

Eksempler på muligheder for at få tilbageført en betaling

Herunder kan du se eksempler på en række af de mest almindelige situationer, hvor du kan gøre indsigelse over fjernsalg foretaget med dit Dankort. Eksemplerne er ikke udtømmende, så spørg altid i din bank, hvis du er i tvivl om dine muligheder for at gøre indsigelse.

Eksempel 1

Problem: Forreningen har trukket et højere beløb, end jeg har godkendt.

Eksempel: Den telefon, jeg bestilte, kostede 488 kr., men forretningen har trukket 599 kr.

Mulighed for tilbageførsel: Du kan få tilbageført differencen mellem det aftalte beløb og det hævede beløb via din bank, hvis du kan dokumentere, at der er trukket et højere beløb, end du har godkendt. Dokumentationen kan f.eks. være en faktura, der viser det korrekte beløb.

Eksempel 2

Problem: Jeg har udnyttet en aftalt eller lovbestemt fortrydelsesret ved at undlade at modtage eller afhente den bestilte vare. (Bemærk, at hvis varen er afleveret i din postkasse, så betragtes varen som leveret, og du kan ikke få tilbageført beløbet via din bank)

Eksempel: Jeg bestilte en bog online, men har fortrudt købet og har derfor ikke afhentet bogen på posthuset. Varen er af postvæsenet returneret til forretningen, men jeg har ikke fået mine penge retur.

Mulighed for tilbageførsel: Du kan få tilbageført kortbetalingen via din bank, hvis du kan dokumentere, at du selv har forsøgt at løse problemet med forretningen. Bemærk, at du også kan få tilbageført betalingen, hvis du har fortrudt købet og har afbestilt varen inden den blev afsendt.

Eksempel 3

Problem: Jeg har ikke fået den bestilte vare/tjenesteydelse leveret.

Eksempel: Jeg har aldrig modtaget noget fra sælger.

Mulighed for tilbageførsel: Du kan få tilbageført betalingen via din bank, hvis varen ikke leveres.

Eksempel 4

Problem: Den leverede vare er mangelfuld, defekt eller ikke som beskrevet.

Eksempel: Den vare jeg har modtaget, svarer ikke til den vare jeg har bestilt. F.eks., er skoene str. 38, men jeg bestilte str. 40.

Mulighed for tilbageførsel: Du kan ikke få tilbageført betalingen via din bank. Du skal selv løse problemet med forretningen. Bemærk, at hvis du modtaget noget helt andet, end det du har bestilt – f.eks. hvis du har bestilt et par sko, men har fået en kjole, er det at betragte som ikke-levering og du kan få tilbageført betalingen via din bank.

Eksempel 5

Problem: Forretningen jeg har handlet med er gået konkurs.

Eksempler:

  1. Den vare som jeg har bestilt og betalt kan ikke leveres, da forretningen er gået konkurs.

  2. Den flybillet som jeg bestilte og forudbetalte kan jeg ikke bruge, da flyselskabet er gået konkurs.

  3. Jeg har aftalt med forretningen at forudbetale halvdelen af en bordplade, der skal tilrettes. Nu er forretningen gået konkurs, inden jeg har fået den tilrettede bordplade.

Mulighed for tilbageførsel:

  1. Hvis du ikke har aftalt forudbetaling, eller der ikke er branchekutyme for forudbetaling, kan du få tilbageført betalingen via din bank, hvis der ikke sker levering på grund af konkurs.

  2. Hvis der er en branchekutyme om forudbetaling (f.eks. flyrejser og koncerter), kan du ikke få betalingen tilbageført via din bank. Du skal rette henvendelse til kurator i konkursboet. Dette gælder, uanset om du har købt billetten hos en formidler eller direkte hos flyselskabet.

  3. Da du har aftalt forudbetaling med forretningen, kan du ikke få betalingen tilbageført via din bank. Du skal rette henvendelse til kurator i konkursboet.

Hvad betyder de nye EU-regler om valg af betalingsapplikation?

Den 9. juni 2016 trådte EU-regler i kraft som betyder, at du som udgangspunkt kan vælge om du vil betale med Dankort- eller Visa-delen af dit Visa/Dankort.

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Du har en maksimal grænse for brug af Visa-delen på dit Visa/Dankort på 25.000 kr. pr. løbende 30 dage. Alle køb og kontanthævninger med Visa-delen af Visa/Dankort tæller med i beregningen af om grænsen er overholdt. Det vil medføre afvisninger i købsøjeblik, hvis grænsen overskrides. Hvis du anvender Dankort hver gang du betaler i Danmark med dit Visa/Dankort, har du den fulde Visa beløbsgrænse til rådighed når du f.eks. rejser i udlandet. Du har ikke en tilsvarende maksimal grænse på Dankort.

Hvad koster det mig?

Der er ikke noget forbrugervendt gebyr for dig som kunde, når du betaler med enten Dankort eller Visa/Dankort i fysiske forretninger. Du bør dog overveje at vælge det alternativ, som er billigst for forretningen, og dermed indirekte for dig som kunde. Dankort vil som hovedregel medføre den laveste omkostning for forretningen, når de tager imod betalinger.

Hvad skal jeg gøre?

Du kan foretage dit valg på betalingsterminalen, når du betaler i forretningen. Det er en forudsætning for at du kan vælge, at forretningen accepterer betalinger med både Visa og Dankort. Derudover er der er tekniske forhold, der gør, at du ikke i alle situationer kan foretage et valg. Det kan du eksempelvis ikke, hvis du betaler ved brug af magnetstribe eller kontaktløst, og forretningen benytter ældre terminaler.

Regler for forretninger

Hvad betyder de nye EU-regler om valg af betalingsapplikation?

Den 9. juni 2016 trådte EU regler i kraft, som betyder, at dine kunder som udgangspunkt skal kunne vælge, om de vil bruge Dankort eller Visa, når de betaler i din forretning, hvis du både tager imod Dankort og Visa.

Hvad skal jeg gøre?

Terminaler skal understøtte, at kunden kan foretage valg mellem Visa og Dankort-delen af et Visa/Dankort. Kontakt din terminalleverandør (fysisk forretning) eller IPSP (internetforretning), der kan oplyse om du lever op til kravene.

Som forretning må du godt indstille terminalen til foretrække enten Visa eller Dankort, når der anvendes et Visa/Dankort til betaling. Kunden skal dog have mulighed for at omgøre dit foretrukne valg. Dermed skal din kunde ikke tage stilling hver gang, de betaler med Visa/Dankort, men alene hvis de ønsker at vælge et andet alternativ.

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Vær opmærksom på, at kunder, der betaler med Visa-delen af deres Visa/Dankort, kan blive berørt af den månedlige forbrugsgrænse på 25.000 kr. Som forretning skal du være opmærksom på at priserne per transaktion for henholdsvis en Dankort og Visa er forskellig.