Hvordan får jeg mine penge tilbage fra et onlinekøb med Dankort?
Som forbruger har du i en række situationer mulighed for at få dine penge tilbage fra et køb med Dankort, hvis købet er sket ved online eller ved post- eller telefonordre. Disse køb kalder vi fjernsalg.
Har du handlet ved fjernsalg, skal du kontakte din bank hurtigst muligt efter, at du er blevet opmærksom på, at du kan have krav på at få dine penge tilbage. Hvis du gør indsigelse hurtigst muligt, helst indenfor 14 dage, efter du er blevet opmærksom på dit krav, kan du være sikker på, at du har lavet din indsigelse hurtigt nok.
Inden du kontakter din bank om et fjernsalg, skal du selv forsøge at løse problemet med den forretning, du har handlet med. Det gælder dog ikke, hvis forretningen er gået konkurs. Hvis forretningen ikke reagerer på din henvendelse eller ikke forsøget at løse problemet, skal du kontakte din bank hurtigst muligt, helst indenfor 1-2 måneder.
Når du kontakter dit bank, skal du kunne dokumentere dit krav. Det kan du f.eks. gøre ved hjælp af e-mailkorrespondancen, fakturaen og/eller ordrebekræftelsen fra forretningen eller en udskrift fra forretningens hjemmeside. Du kan altid spørge din bank om, hvilken dokumentation, der er nødvendig i lige præcis din sag.
Selvom du ikke har krav på en tilbageførsel af en betaling via din bank, kan du stadig have et krav mod forretningen, og du kan eventuelt også have mulighed for at klage over forretningen til Forbrugerklagenævnet.
Betalinger som du ikke har godkendt (uautoriserede betalinger)
Du kan også have mulighed for at få tilbageført en uautoriseret betaling, f.eks. hvis forretningen har trukket et beløb, som du ikke har godkendt eller foretaget. Hvis du udnytter muligheden for at få en uautoriseret betaling tilbageført, har du pligt til at reagere snarest muligt efter du er blevet opmærksom på den uautoriserede betaling. Du skal under alle omstændigheder kontakte din bank senest 13 måneder efter pengene er trukket på din konto.
Eksempler på muligheder for at få tilbageført en betaling
Herunder kan du se eksempler på en række af de mest almindelige situationer, hvor du kan gøre indsigelse over fjernsalg foretaget med dit Dankort. Eksemplerne er ikke udtømmende, så spørg altid i din bank, hvis du er i tvivl om dine muligheder for at gøre indsigelse.
Eksempel 1
Problem: Forreningen har trukket et højere beløb, end jeg har godkendt.
Eksempel: Den telefon, jeg bestilte, kostede 488 kr., men forretningen har trukket 599 kr.
Mulighed for tilbageførsel: Du kan få tilbageført differencen mellem det aftalte beløb og det hævede beløb via din bank, hvis du kan dokumentere, at der er trukket et højere beløb, end du har godkendt. Dokumentationen kan f.eks. være en faktura, der viser det korrekte beløb.
Eksempel 2
Problem: Jeg har udnyttet en aftalt eller lovbestemt fortrydelsesret ved at undlade at modtage eller afhente den bestilte vare. (Bemærk, at hvis varen er afleveret i din postkasse, så betragtes varen som leveret, og du kan ikke få tilbageført beløbet via din bank)
Eksempel: Jeg bestilte en bog online, men har fortrudt købet og har derfor ikke afhentet bogen på posthuset. Varen er af postvæsenet returneret til forretningen, men jeg har ikke fået mine penge retur.
Mulighed for tilbageførsel: Du kan få tilbageført kortbetalingen via din bank, hvis du kan dokumentere, at du selv har forsøgt at løse problemet med forretningen. Bemærk, at du også kan få tilbageført betalingen, hvis du har fortrudt købet og har afbestilt varen inden den blev afsendt.
Eksempel 3
Problem: Jeg har ikke fået den bestilte vare/tjenesteydelse leveret.
Eksempel: Jeg har aldrig modtaget noget fra sælger.
Mulighed for tilbageførsel: Du kan få tilbageført betalingen via din bank, hvis varen ikke leveres.
Eksempel 4
Problem: Den leverede vare er mangelfuld, defekt eller ikke som beskrevet.
Eksempel: Den vare jeg har modtaget, svarer ikke til den vare jeg har bestilt. F.eks., er skoene str. 38, men jeg bestilte str. 40.
Mulighed for tilbageførsel: Du kan ikke få tilbageført betalingen via din bank. Du skal selv løse problemet med forretningen. Bemærk, at hvis du modtaget noget helt andet, end det du har bestilt – f.eks. hvis du har bestilt et par sko, men har fået en kjole, er det at betragte som ikke-levering og du kan få tilbageført betalingen via din bank.
Eksempel 5
Problem: Forretningen jeg har handlet med er gået konkurs.
Eksempler:
Den vare som jeg har bestilt og betalt kan ikke leveres, da forretningen er gået konkurs.
Den flybillet som jeg bestilte og forudbetalte kan jeg ikke bruge, da flyselskabet er gået konkurs.
Jeg har aftalt med forretningen at forudbetale halvdelen af en bordplade, der skal tilrettes. Nu er forretningen gået konkurs, inden jeg har fået den tilrettede bordplade.
Mulighed for tilbageførsel:
Hvis du ikke har aftalt forudbetaling, eller der ikke er branchekutyme for forudbetaling, kan du få tilbageført betalingen via din bank, hvis der ikke sker levering på grund af konkurs.
Hvis der er en branchekutyme om forudbetaling (f.eks. flyrejser og koncerter), kan du ikke få betalingen tilbageført via din bank. Du skal rette henvendelse til kurator i konkursboet. Dette gælder, uanset om du har købt billetten hos en formidler eller direkte hos flyselskabet.
Da du har aftalt forudbetaling med forretningen, kan du ikke få betalingen tilbageført via din bank. Du skal rette henvendelse til kurator i konkursboet.